A Google Analytics használata, azaz hogyan mérjük látogatóink számát, viselkedését weboldalunkon?

Weboldalunk, webáruházunk látogatók nélkül, mit sem ér. A honlap elkészülte után az egyik legfontosabb feladat, hogy a látogatók számát növelni tudjuk. Ehhez számtalan módszer létezik, a szórólapozástól kezdve, a direkt marketingen át a keresőoptimalizálásig. A kérdés, hogy a különböző módszerek, milyen eredményt hoznak, hányan látogatják a honlapot vagy webáruházat? Vajon a honlapcímet írják be többen a böngészőbe vagy a keresőből találnak meg többen? Az ország mely részéből érkeznek a látogatók? Mennyi időt töltenek a honlapon? Ezek olyan kérdések, amelyek megválaszolása döntő fontosságú lehet honlapunk népszerűsítésénél a megfelelő stratégia kiválasztásában. Ki tudná mindezeket jobban, mint a Google, illetve az általa kifejlesztett statisztikai alkalmazás a Google Analytics.

Hogyan működik?

Egy pár szót ejtenék még a Google Analytics működéséről. Az Google Analytics működéséhez nélkülözhetetlen a Google Analytics nyomkövető scriptje. Már a neve is sokat elárul, mert hogy is működik például egy GPS-es nyomkövető. Egy kis „ketyerét” berakunk az autónkba és máris nyomon tudjuk követni annak helyét. Ez esetben egy script, vagyis egy rövid kódrészlet kerül a weboldalunk forráskódjába, ami azonosítja az oldalunk és innentől kezdve már a Google Analytics gyűjti az információkat honlapunk látogatóiról.

Hogyan férhetünk hozzá a Google Analytics táblázataihoz, grafikonjaihoz?

A következő webes felületen keresztül: http://www.google.com/analytics/hu-HU/

Az url-t megnyitva a kövekező képernyőkép látható:

analytics1

 

A Google Analytics „Bejelentkezés” linkre kattintva megjelenő ablakba kell begépelni az email címet és jelszót:

analytics2

Bejelentkezés után a következő képernyő látható, ahol a honlap címe alatt a „Minden webhelyadat” linkre kattintva megjelenik egy áttekintő grafikon, amely a jobb oldalt felül beállított időszak alatt mutatja a látogatók számát napi bontásban. (Ha véletlenül, nem látható a „Minden webhelyadat link” a honlap nevére kattintva megnyílik alatta.)

analytics3

 

A jobb oldali dátum melletti nyílra kattintva állítható be, hogy mely időintervallumban szeretnénk a látogatók számát látni.

analytics4

A bal oldali menüből most csak a legfontosabb menüpontokat emelném ki, az “Áttekintés” alatt különböző módon szűrhetjük, válogathatjuk weboldalunk látogatóit. Például földrajzi hely, viselkedés, stb. szerint, de azt is megtudhatjuk milyen eszközről (okostelefon, tablet, asztali számítógép) érkeztek olvasóink, ügyfeleink.

 

analytics5

A bal oldali menüből az egyik legfontosabb menüpont az “Ügyfélszerzés” alatt a “Minden forgalom”. Itt láthatjuk, hogy mennyien érkeztek  a Google keresőjéből, hivatkozásból (más honlapokról) és közvetlen forgalomból (a honlap címét közvetlenül beírva). Az alábbi kép például egy borászati anyagok nagykereskedelmével foglalkozó cég honlapját mutatja. Látható, hogy a többség a keresőből érkezett (google/organic) a borászattal kapcsolatos kifejezésekre, utána a direkt látogatások állnak, akik közvetlen a honlap címét írták be a böngészőbe és ezután azok a találatok szerepelnek, akik hasonló témájú honlapokról kattintottak át.

analytics6

Röviden és érthetően szerettem volna bevezetni ügyfeleinket és olvasóinkat a Google Analytics használatába. 2007 óta a Google Analytics már elérhető magyarul is, de sajnos mi is gyakran tapasztaljuk, hogy a fordítás nem mindig érthető és ezzel a rövid cikkel is szeretném hozzásegíteni a weboldal tulajdonosokat e remek alkalmazás használatához.
Sok látogatót kívánok minden weboldal és webáruház tulajdonosnak!