Weboldal optimalizálás mobilra

Az okostelefonok és tabletek terjedése megállíthatatlan; egyre több ügyfél érkezik a honlapokra valamilyen mobil eszközről. Ha egy cég nem tart lépést a kor kihívásaival, potenciális vásárlókat veszít. A mobil eszközök forradalmát láthatjuk magunk körül.
Lassan már csak az irodákban maradnak meg a régi asztali gépek, bár már ott is egyre gyakrabban laptopot kapnak a munkavállalók.
A mobil szolgáltatók kínálatát uralják az okostelefonok és laptopok, mivel az új előfizetők 90%-a okostelefont vagy tabletet választ díjcsomagja mellé. Egy-két éven belül többen fogják a honlapokat látogatni mobil eszközökről, mint asztali számítógépekről.

A rohamos terjedés okai

Ezek az eszközök egyre olcsóbbak, már előfizetés nélkül is pár 10ezer Ft-ért jól használható okostelefont vehetünk, előfizetéssel pedig már 0 Ft-ért is megkaphatunk sok készüléket.
A másik ok a könnyű hordozhatóság. Egyre többen használják az okostelefonuk utazás közben, híreket olvasnak, videókat néznek. Ennek köszönhető egy új mobil eszköz megjelenése is az úgynevezett  phabletek. Ha szeretne a phabletek terjedésől bővebben olvasni, itt megteheti.
Egyre több helyen van nyilvános wifi hálózat. Ma már mindennapos a kávézókban, éttermekben internetezők sokasága. Ugyanakkor a mobil internet is egyre olcsóbb és gyorsabb.

Mik a legfontosabb szempontok a weboldal mobilra optimalizálása során?

mobileAz egyik a képernyő mérete és felbontása. Ha weboldala nem igazodik az okostelefon vagy tablet képernyőjének méretéhez, folyamatosan görgetni kell vízszintesen, ez hamar idegesítő válik és látogatói hamar elhagyják weboldalát.
A tabletek és okostelefonok nagyon változatos felbontással és képátlóval kaphatók. A mobilra optimalizált weboldalt úgy készítjük el, hogy a különböző átmérőjű és képátlójú eszközön, a weboldal elemei igazodjanak a kijelző méretéhez. Ugyanez vonatkozik a megjelenő betűk méretére.  Hiába a legjobb tartalom, ha weboldalunk szövege a kis betűméret miatt olvashatatlan telefonon.

A hagyományos weboldalak elrendezése két vagy háromhasábos. A mobilra optimalizált weboldalnál az egy hasábos elrendezést célszerű választanunk. Ettől még az asztali gépen megjelenő honlap maradhat több hasábos, a lényeg, hogy amikor okostelefonról vagy tabletről látogatják a honlapot, ezeket a hasábokat elcsúsztassa egymás alá,  hogy elkerüljük a vízszintes görgetést.

Nagyon fontos odafigyelni a navigációra. A hagyományos weboldalaknál a menüpontok általában felül vízszintesen egymás mellett jelennek meg .  Ez a megoldás okostelefonokon kimondottan kényelmetlen, ezért vagy függőlegesen egymás alatt érdemes megjeleníteni a menüpontokat, vagy egy menü gombot készíteni a fejlécbe, amelyre kattintva egy lenyíló lista jelenik meg.

Az érintőképernyős mobil eszközök esetén az ujjal történő kattintás sokkal pontatlanabb, mint amikor egeret használunk. A gombok méretét, illetve a linkek hosszát úgy kell megválasztanunk, hogy az ujjal történő kattintásnál egyértelmű legyen, melyik gombra vagy linkre kattintottak.

Milyen módszerek vannak egy weboldal mobilra optimalizálására?

A már meglévő honlapok esetében is van megoldás: a régi honlapot érintetlenül hagyjuk, és elkészítjük annak okostelefonokra és tabletekre optimalizált változatát.
Az új weblapok készítésénél még könnyebb a dolgunk: a reszponzív (responsive) webdesign segítségével egy olyan oldalt fejlesztünk, amely könnyen kezelhető asztali számítógépeken és mobil eszközökön egyaránt, és a designja is vonzó.

A reszponzív design lényege

Az újfajta technológia jóvoltából a weblap tartalma a honlapot böngésző eszköztől függetlenül elérhető, tehát ugyanaz a tartalom jelenik meg egy számítógépen, tableten vagy okostelefonon is, csak a honlap designja, felépítése igazodik a kijelző méretéhez. A módszer alkalmazását a Google is ajánlja, ugyanis így a honlapok betöltődése gyorsabb, és a tartalomduplikáció is elkerülhető.

A reszponzív webdesign előnyei

• költséghatékony
• keresőbarát, mert gyorsabb a honlap betöltődésének sebessége, és csak egy HTML-kódot generál
• időt takarítunk meg vele, hiszen a tartalmat csak egyszer kell feldolgozni
• bizalmat ébreszt látogatóinkban, vásárlóinkban, mert honlapunk mindenféle eszközön esztétikusan jelenik meg
• minden modern böngésző támogatja

Olvassa el cikkünk a reszponzív webdesignról!